Friday 4 May 2018

APAKAH ITU BASIC H?

Assalamualaikum. 
Hari ni kakros nak share dengan korang tentang Basic H.


Korang tahu tak Basic H ni ada banyak sangat kegunaannya?

 ⏺Mencuci dan membersihkan lantai dan alatan permainan. Caranya satu sudu basic h2 damasking kedalam sebaldi air dan sedia digunakann. Lantai tidak perlu dicuci semule kerana tidak melekit/licin.

⏺Mencuci dan membersihkan sliding door. Caranya ; satu sudu the basic h2 dicampur ke dalam sebaldi air dan lap. Tidak perlu dibilas.

⏺Mencuci dan membersihkan kelengkapan rumah seperti kipas / meja makan / meja kopi. Caranya ; satu sudu the basic h2 dicampur ke dalam sebaldi air dan lap. Tidak perlu dibilas.

⏺Membersihkan dakwat pen / kesan pensel pada perabot, lantai. Caranya titik 4-5 titik basic h2 ditempat terkena dakwat, gosokkan dan kemudian dibilas. 

⏺Mencuci dan membersihkan bilik mandi dan tandas. Caranya ; satu sudu the basic h2 dicampur ke dalam sebaldi air dan dimopkan/dilap. Permukaan tandas hendaklah diberus.

⏺Mencuci dan membersihkan tempat dan peralatan memasak khususnya yang berminyak. Caranya ; satu sudu the basic h2 dicampur ke dalam sebaldi air dan lap permukaan berminyak.

⏺Membersihkan kesan kerak susu pada puting susu anak. Caranya ; Rendam semalam botol susu dan putingnyaa didalam air yang dicampur 1-3 titik basic h2. 

⏺Sebagai air mandian untuk melegakan kegatalan pada kulit seperti kesan eczema / miang selepas mandi laut / demam campak. Caranya ; 4-5 titik basic h2 dicampur kedalam segayung air dan kemudian gosok bahagian badan menggunakan span kemudian bilas. 

⏺Membersihkan lebihan pelekat atau gula-gula getah pada baju. Caranya ; 5 titik basic h2 dibahagian belakang baju yang terkena gula2 getah dan gosok hingga tertanggal.

⏺Membersihkan ayam, daging, sayur, buah daripada bahan awet. Caranya ; Rendam 5-10 minit ikan dengan air yang dicampur 5 titik basic h2.

⏺Mencuci dan membersihkan mee kuning, kuetiaw dan sebagai nya dari bahan awet. Caranya ; Rendam 5-10 minit mee kuning dengan air yang dicampur 2-3 titik basic h2.

⏺Ulser dan mulut berbau. Caranya ; 4-5 titik basic h2 dicampur segelas air dan kumur sekerap mungkin.

⏺Mencuci kasut sekolah.Caranya ; 3 titik basic h2 untuk separuh baldi air. Rendam semalaman dan cuci seperti biasa.


Thank you for reading 💋

Nak order?


Whatsapp  0173194200
Facebook  Zahidah Zakaria
Instagram  Byzahidahzakaria

No comments:

Post a Comment

EXCITED! KOKO KRUNCH DARI INDONESIA

Jauh sungguh pergi sampai ke Indonesia kakros beli koko krunch! HAHA Tapi, koko krunch ni lain dari yang lain tau. Jom tengok 😋 ...